torsdag 6 november 2014

Min underbara Lotus

Efter 16 år tillsammans, och 9-10 år tillsammans på tävlingsbanorna. Vi har hunnit med så mycket, men hade hoppats på många år till. Men nu finns du inte mer min underbara ponny. Har vart utan dig sen den 26 september och det känns redan som en evighet.. <3

Det visade sig att han hade en tumör på hjärnan PPID (Cushings sjukdom)
som gjorde att han fick fång med hovbensrotation. Full tävlingskondis och går inte på bete, så man misstänkte att det var något skumt när vi fick beskedet :( Bryter ut oftast efter 15 års ålder, plus att Lotus är hälften islänning, det är tydligen väldigt vanligt på dom.. Han skulle aldrig bli bra igen, så vi bestämde oss för att han fick somna in min underbara Lotus.. Saknar dig så otroligt mycket! <3

Såhär såg lillkillen ut när han kom till oss, inte ens 1 år!
2 år gammal med sadel på sig för första gången.
Inridning
Vår första dressyrtävling tillsammans 2005
Hoppbild
Vår sista hopptävling, då jag bestämde mig att vi skulle satsa på dressyren 2005
Andra riktiga dressyrtävlingen resulterades med en andraplats i LC:1  2006
Blev tvåa totalt i div II  2006
Vinst LB:1 och LA:1   2007
2008!
Tvåa i DM 2008
Vinnare tre gummors cup Gyttorp 2009
Fyra i FEI:Lagtävlan och personbästa i FEI:Mästerskap med 68,16% som resulterade en vinst! 2009
Vann DM 2009
Vinst med laget totalt div I, och trea totalt i eliten, fattades 1 poäng till lag-SM 2009
Startade SM 2009
Efter sista ponnyåret fortsatte vi mot storhästarna! Tvåa i MSV:C1/LA:6 som det hette då 2010
Träning på gärdet 2010
Tävling i Gyttorp 2010
Tävling i Dyltabruk, tvåa i MSV:C1 och MSV:C2! 2010
Debuterade MSV:B och vann i Gäsene :D 2011

Tävling i dyltabruk, som resulterade en vinst och en andraplats! 2011
Efter ett lyckat träningspass! 2011
Vann alla omgångar och totalt DIV I med Säffle/Åmåls lag! 2012
Tävling i Arvika, som resulterade en vinst! 2012
DM Silver för young riders! 2012
En sjätteplats i dressyrringens MSV B final! 2012
Tävling i Gullhov! 2013
Lotus börjar bli duktig på att trampa! 2013
Tävling i Lindesberg resulterade två vinster! 2013
Vann både MSV:B4 med 71,19% och MSV:B5 med 67,95% fick personbästa procent i båda klasserna! 2014
Lyckad helg i Dyltabruk! Vann meetingpriset på 5000 kr! 
Sista träningsbilden på oss <3



4 kommentarer:

  1. Åh, jag lider med dig. Fick själv ta bort min ponny som jag känt i 26 år i våras och höll på att gråta ihjäl mig!
    Har följt din blogg pga er smått otroliga resa.
    Så kul att se ekipage som gör det som ska vara "omöjligt".
    Ta hand om dig! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är hemskt, förstår dig, har nog också gråtit ihjäl mig typ :( Tack så mycket det värmer verkligen! Ja han var helt otrolig, en sån som honom kommer man aldrig hitta igen!

      Radera
  2. Har sett och följt er på tävlingsbanorna i många år och ville bara säga att det varit så otroligt motiverande att se era fina okomplicerade ritter och era framsteg!
    Har själv en annorlunda korsning som gått samma klasser och det har alltid varit en morot att se er i startfältet, bara för att garanterat få se en ritt som den man vill göra själv. Okomplicerad ridning, osynliga hjälper och en så samarbetsvillig häst!

    Blev verkligen ledsen när jag nu ser vad som hänt. :(
    Min egna häst är sedan ett år pensionerad och bara det är tråkigt och ledsamt(att de faktiskt blir gamla). Kan inte ens föreställa mej den dagen det är dags för honom att vandra vidare.

    Du har gjort ett oroligt fint jobb med Lotus!

    SvaraRadera
  3. Otroligt sorgligt att höra.
    Det har varit mycket inspirerande att följa dig och Lotus framgångar på tävlingarna mot storhästarna.
    Ett bevis på att det behöver inte vara ett stort halvblod med bensprätt för att det ska behöva gå bra.
    Gett mig mycket inspiration till att i framtiden våga komma ut på tävlingar bland storhästar med mina två ponnyer!
    Vila i frid Lotus. Hoppas du inte ger upp ridningen och tävlandet! Ska bli kul att se dig och Ballerina tillsammans!

    SvaraRadera